ITSPEA 13 – RELJEEFSED HIIRED

Peamine väljund arvutite kasutamisel on visuaalne ning selleks on arvuti ekraan. Kuidas saavad aga pimedad inimesed informatsiooni arvutist kätte, kui neil ei ole võimalik näha, mida arvuti nendele väljastab? Õnneks on pimedatele loodud erinevaid lahendusi, kuidas nad arvutiga suhelda saavad – see tähendab nii informatsiooni vastu võtta kui edastada. Enamus nendest lahendustest on lugemiseks ning kasutavad punktkirja: kas siis punktkirjamonitor või -printer. On olemas ka meetodeid informatsiooni sisestamiseks, kuid need on pea täielikult tekstipõhised (näiteks punktkirjaklaviatuur). Õnneks on viimasel ajal arendama hakatud ka reljeefseid hiiri, mis loovad uusi võimalusi pimedatel arvutitega suhelda ning seda mitte ainult tekstipõhiselt.

 

 

MIDA RELJEEFSED HIIRED ENDAST KUJUTAVAD?

 

Reljeefsed hiired on justkui tavalised hiired, millel on kõik tavapärased funktsioonid: kursori liigutamine ning parem- ja vasaskklõps. Lisaks sellele on neil reljeefne pind või pinnad, mis muudab enda kuju vastavalt ekraanil kujutletule. Variante, mille kuju reljeef võtab, on erinevaid. Ühest otsast võib sinna kaardistada tavalise punktikirja, mille puhul oleks tegu integreeritud punktikirjamonitori ja hiirega. Teisalt võib sinna ka joonistada tähti nende tavalisel kujul [1]. Viimaks variandiks on aga erinevate kujundite ja joonte kujutamine, mis on minu arvates kõige huvitavam ja uudsem võimalus, mida antud reljeefsed hiired pakuvad [2]. Nimelt võimaldab see pimedatel mitte ainult tekstipõhiselt arvutiga suhelda, vaid ka kujundipõhiselt. Näiteks saab sellist hiirt kasutades tajuda, millal tabab liigutades mingit teatud piirjoont ning mis nurga alt. Sellele vastavalt teab kasutaja, kuhu suunas hiirt edasi liigutada. Alternatiivina tekstipõhisele suhtlusele on see väga hea moodus muul viisil pimedatel informatsiooni saata ja vastu võtta. 

 

 

KUHU EDASI?

 

Hetkel jääb mulje, et reljeefsed hiired ei ole veel miski, mis oleks leidnud palju tähelepanu ning seetõttu pole ka nende arendus jõudnud veel oma potentsiaalsesse tippu. Esiteks arvan, et reljeefseid hiiri annab edasi arendada riistvara poole pealt: testida erineva suuruse, koguse ja kujuga reljeefe. Kindlasti tuleb antud arendusprotsessis tugineda kasutajate tagasisidele. Lisaks loob see võimaluse hoopis teistele uutele reljeefsetele lahendustele, kus näiteks üks käsi on hiirel ja teine suuremal reljeefsel platvormil, mis kujutab reljeefse pildina arvutis olevat informatsiooni.

 

Teisalt tuleks reljeefsete hiirte kasutuselevõtu korral kohandada ka eksisteerivat tarkvara. Kujundid ja lahendused, millega oleme ekraanilt lugedes harjunud ning mis tunduvad loogilised ja lihtsad, ei pruugi olla kõige optimaalsemad pimedatele kujundite lugemiseks reljeefide kaudu. Seega usun, et ka siin on võimalik palju ära teha, muutes suhtlust pimedate ja arvutite vahel intuitiivsemaks.

 


 

[1] http://vtplayer.sourceforge.net

[2] http://www.nise.go.jp/research/kogaku/twatanab/Tactile/TactileMouse/TactileMouseEn.html

Comments

Popular posts from this blog

ITSPEA 11 – AGIILNE ARENDUS JA FREEUMIUM ARVUTIMÄNGUD

ITSPEA 07 – EDASIKANDUMISKLAUSEL JA VABAD LITSENTSID

ITSPEA 04 - EESTI KUI INFOÜHISKOND: VIRTUAALNE RESIDENTSUS JA SOTSIAALHOOLEKANNE