ITSPEA 03 - AJAKIRJANDUSE NÕUDLUS JA KVALITEET

Viimase kümne-kahekümne aastaga on võrguajakirjandus muutunud aina populaarsemaks. Sellest on saanud väga laialdaselt levinud alternatiiv paberi- ja televiisorikujul ajakirjandusele, mis nii mõnegi arvates on imeline ning jällegi teiste arvates täiesti ebavajalik. On see kaval moodus, millest ajakirjandussektor lõikab kasu või on see lihtsalt hädavajalik kohanemismanööver, milleta ajakirjandus traditsioonilisel kujul ellu ei jääks?

 

Nõudlus ja sissetulek

 

Interneti kasutusele võtmise ja levikuga on informatsiooni kättesaamine muutunud väga lihtsaks. Kui varem kuulsime uudiseid või muud uudset informatsiooni kas Aktuaalse Kaamera kaudu, lugesime ajalehest või kuulsime tuttavatelt, siis tänaseks on sellel informatsioonilevikul väga palju alternatiive Internetis. Mida see on endaga kaasa toonud, on nõudluse vähenemine traditsioonilisele ajakirjandusele. Milleks osta ajalehte või ajakirja, kui kogu informatsiooni saab kätte Internetist? Et nõudluse nihkumisega veebi paremini toime tulla, on paljud tegijad ajakirjandussektoris samuti kolinud võrguajakirjandusse.

 

Lisaks informatsiooninõudluse vähenemisele on nõudlus vähenenud ka reklaamipinna järele. Paljud organisatsioonid, kes varem leidsid, et reklaamipinna ostmine ajalehtedes või ajakirjades on kasumlik, on saanud aru, et neil on targem kulutada enda reklaamieelarve Internetis sihitud gruppidele. Mida see aga tähendab, on see, et ühest otsast on vähem inimesi, kes loevad ja maksavad ajalehtede eest, aga ka teisest otsast on vähem firmasid, kes maksavad, et ennast reklaamida ajalehes või ajakirjas.

 

See kõik toob kaasa aga sissetuleku olulise vähenemise traditsioonilise ajakirjanduse jaoks. Ma arvan, et kolimine veebi on olnud paratamatu kohanemistaktika, ilma milleta oleks väga raske ühelgi ajakirjandusettevõttel ellu jääda. Kuid hoolimata suhteliselt kiirest kohanemisest ja võrguajakirjanduse levikust, on ajakirjandus siiski üleüldiselt pigem kaotanud oma käibes.



 

Kvantiteet versus kvaliteet

 

Selleks, et väga konkurentsitihedas Internetis teistest parem olla, on ajakirjanduses muutunud palju olulisemaks kvantiteet. Inimestel on kogu aeg vaja uusi uudiseid. Kombinatsioon sellest ja väiksemast sissetulekust tähendab aga seda, et ajakirjanduse sisu kvaliteet on üleüldiselt langenud: allikad on palju pealiskaudsemad ning sügava uurimuse asemel on kiired esmamuljed kiiresti veebi laetud.

 

Võrguajakirjanduse ja teiste Interneti teel levivate informatsioonikanalite tõttu on ajakirjandus kui selline kindlasti muutunud. Heast küljest on see muutunud kiiremaks, informatsioon ja uudised on kättesaadavad väga kiiresti. Kahjuks on see kaasa toonud ka tõsise kvaliteedilanguse, mis on suurel määral tingitud ajakirjanduse sissetuleku vähenemisest (vähem lugejaid, vähem reklaamiostjaid). Mida mina samas arvan, on see, et nõudlus ajakirjanduse sisu vastu on muutunud. Kui inimesi tõesti huvitaks sügavam ning palju kvaliteetsem ajakirjandus, oleks nad ka nõus selle eest maksma. Pigem see hetkel nii aga ei ole, mistõttu ma arvan, et ka üheks oluliseks põhjuseks ajakirjanduse kvaliteedi allakäigul on muutused informatsiooninõudluse osas – rohkem kogust, vähem sügavust.

Comments

Popular posts from this blog

ITSPEA 11 – AGIILNE ARENDUS JA FREEUMIUM ARVUTIMÄNGUD

ITSPEA 07 – EDASIKANDUMISKLAUSEL JA VABAD LITSENTSID

ITSPEA 04 - EESTI KUI INFOÜHISKOND: VIRTUAALNE RESIDENTSUS JA SOTSIAALHOOLEKANNE