ITSPEA 02 - VEEBIEELNE INTERNET: KÄTTESAADAVUS JA ARVUTIMÄNGUD

Interneti ajalugu on väga värvikas ning läheb tagasi kümneid aastaid, kaugemale kui veebi teke 1991. aastal. Missugune oli Internet aga neil aegadel? Kas praeguseks on kõik muutunud ja Internet on kolmekümne aastaga täielikult muundunud või on veel miskit, mis ka tänapäeval on aktuaalne. Selles postituses räägime kahest veebieelse Internetiga seonduvast aspektist: kättesaadavus ja arvutimängud.

 

 

1. Kättesaadavus (või kättesaadamatus)

 

Kui praegu kasutab Interneti peaaegu pool maailma rahvastikust, siis 30-40 aastat tagasi oli ligipääs Internetile vähem kui ühel protsendil inimestest [1]. Seadmed, millega Interneti pääseda, olid väga kallid ning seetõttu ainsad, kes seda jõudsid soetada olid ülikoolid, valitsused ja suurorganisatsioonid. Näiteks arvuti, mida California Ülikool kasutas ühe esimese sõnumi saatmiseks Stanfordi ülikoolile 60-ndatel ARPANET’i kaudu, maksis sellel ajal 700,000 dollarit. Võttes arvesse inflatsiooni, maksaks see tänapäeval umbes 5 miljonit dollarit [2].

 

Seetõttu üheks aspektiks, mis kaasnes Internetiga kümneid aastaid tagasi, oli kättesaadamatus. Jah, 80-ndate lõpuks oli juba palju rohkem kasutajaid ning võimalused veidi teised, kuid massidesse ja igapäevaste olmetegevusteni Internet ei jõudnud. Tänapäeval on lood hoopis teisiti. Seadmed, millega me saame ligi Internetile, on palju odavamad ja lihtsamad kasutada. Laialdane kättesaadavus on kaasa toonud massilise Interneti kasutajate kasvu ja võimaluste arengu.

 

 

2. Arvutimängud

 

See kõlab uskumatult, aga esimesed arvutimängud, mida sai teistega läbi Interneti mängida, said alguse juba 80-ndatel. Esimene laialdasemalt kasutatav rollimäng "Islands of Kesmai“, mida peetakse üheks väga paljude mängijatega online-rollimängude (MMORPG) esiisaks, tuli turule 1984. aastal [3]. Esimesed mängud olid peamiselt tekstipõhised ning neid kutsuti MUD’eks (eesti keelde tõlgituna mitme mängija koopad). 80-ndate lõpu poole aga hakkasid välja tulema ka esimesed graafilised mängud.

 

Kuigi tänapäeval on tekstipõhised mängud pigem harv nähtus, on arvutimängude mängimine Interneti kaudu jätkunud ja kasvanud miljardite eurode suuruseks tööstuseks. Sellest on isegi saanud spordivorm ja elukutse, kus osavamad teenivad sellega endale ka elatist. Olen ka ise sadu tunde Internetis arvutimänge mängides veetnud ning väga tänulik nende esimestele arendajatele juba enne veebiaegu.



Kuigi Interneti kättesaadamatus on miski, mis on viimase 30-50 aastaga väga palju muutunud ja pigem on see meie jaoks Eestis hetkel ebatavaline, et kellelgi ei ole võimalik Internetile ligi pääseda, siis Internetimängud on miski, mis on väga hästi ajale vastu seisnud, arenenud ja saanud oluliseks osaks väga paljudele inimestele.

 


 

[1] https://ourworldindata.org/internet

[2] https://qz.com/1705375/a-complete-guide-to-the-evolution-of-the-internet/

[3] https://www.legendsofkesmai.com

Comments

Popular posts from this blog

ITSPEA 11 – AGIILNE ARENDUS JA FREEUMIUM ARVUTIMÄNGUD

ITSPEA 07 – EDASIKANDUMISKLAUSEL JA VABAD LITSENTSID

ITSPEA 04 - EESTI KUI INFOÜHISKOND: VIRTUAALNE RESIDENTSUS JA SOTSIAALHOOLEKANNE